
Rock suli
időtartama: 2010 január 1- 2010. június 30.
helyszín: JMK Várkastély 8-as,13-as,14-es, 18-as termek
OKTATÓK:
Gitár: Rákosi Ádám
Basszusgitár: Holb Henrik
Dob: Horváth Szabolcs
Billentyű és szolfézs: Szórádi Gábor
Bevezető:
Magyarországon a középiskolákban és a zeneiskolákban a tanterv nem tartalmazza a könnyűzenei oktatást. Pápán 5 középfokú tanintézménybe 4065 diák tanul. A pápai Bartók Béla Zeneiskola 2008-as felmérése szerint a középiskolások 2 %-a jár zeneiskolába. Az oktatási intézményekben a zenei nevelés heti egyszeri énekórákra korlátozódik, ami évente 38 tanóra. A tanterv a népzene és a komolyzene oktatását tartalmazza, nincs összhangban a kor igényeivel. Amiben minden zenéhez értő szakember egyetért: a komolyzene minden zenei műfaj alapja, a népzene pedig a gyökere. Ebből alakult ki, erre építkezik a rockzene, melybe beleívódtak az amerikai és az európai harmóniák.
A ROCK, mint könnyűzenei műfaj, a II. világháborút követő politikai feszültségek korában tört utat magának, egész kulturális forradalmat indítva. A rockzene - amely lényegében az 50-es évektől máig ható könnyűzene gyűjtőneve (más néven "modern" zene, a "fiatalok zenéje", beleértve a pop és rock valamennyi ágát). Az átmeneti hanyatlást a feltörekvés kezdte el jellemezni, és a hatalmas méretű rajongótáborok mutatják azt, hogy a minőségi rockzenére igény van.
Lehetőséget adott a fiatal generációnak a bennük lévő lázadó életérzés kifejezésére, hiszen ez a zene csak nekik szólt, az ő életérzésüket hirdette. A zenei megújulást követte az öltözködési stílus és a teljes viselkedéskultúra megváltozása. Új korszak kezdődik a szórakoztatás, de az ifjúsági kultúra történetében is. A nagy angol iparvárosok munkáslakta negyedeiben sorra alakulnak a beatzenekarok, amelyek rövidesen Európában is uralják a slágerlistákat. Őrségváltás kezdődik a rivaldafényben, a divatban, a mindennapi életben.
Pápán évtizedes hagyományai, gyökerei vannak a rockzenének. A 60-as évektől a 90-es évek elejéig alakult együttesek követői a mai napig próbálkoznak e műfaj elsajátításával. Számos zenekar jön létre, működik, majd átalakul, de a rockzene iránti elhivatottság soha nem szűnik meg. Ez a folyamatosság jellemzi az amatőr együtteseket, akik elkötelezettek ebben a műfajban. 60 %-nak nincs meg az alapképzése. Mivel városunkban nincs rockzenei képzés, ezért az érdeklődő fiatal nem tudja magát képezni. A hatalmas méretű rajongótáborok mutatják azt, hogy a minőségi rockzenére igény van.
A Rock-suli tanári kara a két éve működő Könnyűzenei Tanács tagjaiból áll össze. Megtalálható közöttük a város legismertebb és szakmailag leginkább felkészült zenészei, akik affinitást éreznek arra, hogy tudásukat átadják. Általuk képviselve van a rockzene számos stílusa. Ebből következik, hogy az oktatás széles skálán mozog és a hallgatók több zenei irányzatot is megismerhetnek. Így a blues, jazz, pop-rock, havy metal. A műfajból adódóan a közös zenélés az elsődleges szempont, ezért az egyéni foglalkozásokat mindig kiscsoportos együttlét követi. Az iskolai tanterv kiegészítéseként szeretnénk elindítani Pápán a könnyűzenei képzést. A tapasztalat azt mutatja, hogy a fiatalok körében évek óta igényként jelentkezik a rockzenei képzés.
A zenének - mint minden alkotásnak - objektív értékmérői is vannak: a dallam, harmónia, zenei forma, hangszerelés, hangszín, stílus, virtuozitás, előadásmód, szöveg stb. nagyszerűsége vagy silánysága. Ezeket akkor tudjuk megérteni, ha kellőképpen megismerkedünk velük, vagy a hozzáértők véleményére hagyatkozunk.
A tehetséggondozó, képesség fejlesztő foglalkozásokon, órákon való részvétel feltétele az alapvető hangszerismeret, zeneelméleti alapismeretek (alapfokú kottaismeret, hangközök, alapritmusok, szünetek stb.) megléte.
Természetesen igény szerint és amennyiben szükséges, lehetőség van ezen ismeretek rendszerezésére, átismétlésére és a gyakorlati példák során felmerülő zeneelméleti kérdések megválaszolására, tisztázására is az első időszakban, illetve bármikor a tanfolyam ideje alatt.
A tanfolyam során a hallgatók átfogó képet kapnak a választott műfaj, rock/blues/jazz sajátosságairól, ismert előadók műveinek feldolgozásán keresztül betekintést nyernek egy-egy előadó „műhelytitkaiba”, stílusába, módszereibe. Műfajtörténeti előadások során figyelemmel kísérhetik a különböző irányzatok fejlődését. Rock/blues/jazz stílusokra jellemző, tipikus riffek, dallamok elsajátításának segítségével válnak egyre otthonosabbá ebben a zenei világban.
A tanítás minden stílusra nyitott, és a növendékek egyedi igényeit helyezi előtérbe. A technikai alapokon túl (skálák, akkordok, riffek) a kottaolvasás vagy tabulatúra használatán keresztül eljuthatnak az önálló improvizációk kialakításához, illetve, hogy mindenki tudásának megfelelő szinten kezelhesse hangszerét abban a stílusban, amelyet játszani kíván. A hangszerek egyre magasabb szintű megismerését célzó skálagyakorlatok, ritmus kíséretek és improvizációs gyakorlatok segítik az önálló játék és egyéni stílus kialakítását.
A későbbiek folyamán, kiscsoportos foglalkozásokra is sor kerül, melyek során közös játék keretében gyakorolhatják a már elsajátított fogásokat, technikai elemeket. Technikai ismertetők során bemutatásra kerülnek az alapvetőbb gitár típusok, erősítőtechnikai elemek, ezek használata, beállítása, megszólaltatása. Különböző hangzások ismertetése, ismert előadók hangzásvilága alapján.
Ismert „klasszikus” előadók (Eric Clapton, Stevie Ray Vaughan, Gary Moore, Jimi Hendrix, Chuck Berry stb.) szerzeményeinek feldolgozásával gyakorlatban is alkalmazásra kerülnek a kurzus során elsajátított technikák.
A „tanterv” következetessége mellet is lehetőséget ad a hallgatók számára az érdeklődésüknek megfelelő irányba történő képességfejlesztésre, folyamatos konzultációkra az oktatókkal, illetve a nehezebb anyagrészek esetében ismétlésekre.
Zenekar szintű gyakorlások, próbák készítik fel a hallgatókat a tanfolyamzáró koncerten való részvételre. A hallgatók igényei szerint hozott zenei anyag is feldolgozásra kerül.
A tehetséggondozó, képesség fejlesztő foglalkozásokon, órákon való részvétel feltétele az alapvető hangszerismeret, zeneelméleti alapismeretek (alapfokú kottaismeret, hangközök, alapritmusok, szünetek stb. ) megléte.
Természetesen igény szerint és amennyiben szükséges, lehetőség van ezen ismeretek rendszerezésére, átismétlésére és a gyakorlati példák során felmerülő zeneelméleti kérdések megválaszolására, tisztázására is az első időszakban, illetve bármikor a tanfolyam ideje alatt
Célunk a zenekarba való beilleszkedés és közös játék. Megismerkedünk a stílus fontos képviselőivel és az Ő műveikkel,majd megpróbáljuk színpadra állítani.
A kurzust minden kezdő és haladó zenekedvelő fiatalnak ajánljuk.