
Drámafoglalkozások
SZÍN-JÁTÉK PROGRAM: Alternatív pedagógiai módszerek az érzelmi nevelés, színházi nevelés terén, az élményközpontú tanítás segítése céljából.
A program az alábbi kompetenciákat fejleszti:
- anyanyelven folytatott kommunikáció,
- szociális kompetenciák,
- kezdeményező- és vállalkozókészség,
- kulturális tudatosság és kifejezőkészség
A program számos eleme valósul meg a projektben,
SZÍN-JÁTÉK PROGRAM DRÁMAFOGLALKOZÁSOK
Korosztályonként megadott tematika alapján az iskolák által választható foglalkozások, melyek célja, hogy a drámapedagógia sajátos, kreatív eszközrendszerén keresztül, élményszerűvé tegye az adott témát, amely a megélt élményen keresztül mélyebben beépül. Ezzel a gyerekek részben az iskolai tananyagban, részben különböző korosztályi problémáik kezelésében szerezhetnek tapasztalatokat, tudást. A diákok a kompetenciafejlesztő foglalkozásokon aktivitásra kényszerülnek, pozitív megerősítéseket kapnak, hiszen a nincs „rossz” ötlet vagy válasz. Biztosítjuk az érdeklődő pedagógusok részvételét is.
A program megvalósítói:
- Horváthné Árvai Mária drámatanár (2-4. évf.)
- Tegyi Tibor drámatanár (5-7. évf.)
VÁLASZTHATÓ TÉMÁK:
2. évfolyam
Figyelemfejlesztés, érzékelésfejlesztés drámajátékokkal
A foglalkozás során olyan drámajátékokat játszunk, amelyek jól szolgálják a hallás, a test és a térérzékelés fejlesztését. Fejlesztik a megfigyelőkészséget, a mozgáskoordinációt, az ön-és a játékfegyelmet.
Évszakok
A gyerekek könnyebben tanulnak játékos, mozgásos keretek között. Ebben a foglalkozásban a négy évszak jellemzőit, különbözőségeit szeretnénk a tanulókkal elsajátítatni mesei keretben, az Év Birodalmában.
3. évfolyam
Ön-és társismereti játékok; Az együttműködés fejlesztése drámajátékokkal
A foglalkozás olyan játéksorokat tartalmaz, amelyek önkéntelen önvizsgálatra, társaik megfigyelésére késztetik a tanulókat. Mindezeket az életkoruknak megfelelő sokmozgásos gyakorlatok együttes játszásával kínáljuk.
Lázár Ervin: A nagyravágyó feketerigó
A barátkozás, a barátkeresés, a barátmegtartás, szóval a barátság témakörét járjuk körül a novella ürügyén.
4. évfolyam
Móra Ferenc: Kincskereső kisködmön
A foglalkozás szakít a hagyományos olvasmánynaplós kötelező irodalom feldolgozással. Arra mutat példát, hogyan lehet a drámapedagógia eszközeivel maivá, a gyerekek által megélhetővé tenni ezt a regényt úgy, hogy tilos előre elolvasniuk.
Gyermekversek feldolgozása a dráma eszközeivel
Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz című verséhez készült foglalkozás mottója Ratkó Józseftől származik:”…föntről gyereknek, lentről embernek látszom.”
5. évfolyam
Petőfi Sándor: János vitéz
A játék során kalandozunk a gyerekekkel Jancsi és Iluska érzelmeiben – a kamaszkorban oly fontos párkapcsolat jellemzőit járjuk körbe a két főszereplő bőrébe bújva;
és/vagy A zsiványtanya kapcsán játszunk a döntéshozatal nehézségeivel, döntéseink következményeivel. A drámaóra illeszkedik az 5. osztályos magyar irodalom tananyagához.
A banda
Hogyan szippantja be a közösség az egyént olyan helyzetekbe, amelyekbe egyedül nem mennénk bele? S ha már benne vagyunk, mit kezdünk vele? A játék a bandázás keretei közt a gyerekkori bűnözés kérdését vizsgálja. Osztályfőnöki órákra tervezhető.
6. évfolyam
Arany János: Toldi
Van két testvér, akik nem férnek meg egymással. Édesanyjuknak ez a helyzet rengeteg problémát okoz. Mit tegyen? Mennyit bír el az anyai szeretet? A játék során az anyai szeretet és a testvéri viszony összetevőit vizsgáljuk. A drámaóra illeszkedik a 6. osztályos magyar irodalom tananyagához.
Diáksétány
Miroslav Antic: Diáksétány című verse alapján játszunk a kamaszok hétköznapjaival: figurákkal, megjegyzésekkel, álmokkal, érzelmekkel. Osztályfőnöki órákra tervezhető.
7. évfolyam
Találkoztam egy kötekedővel
A foglalkozás során a kötekedés lélektanát járjuk körbe, és megoldásokat keresünk arra a kérdésre, hogyan lehet helyt állni a kötekedővel szemben. Az óra során az áldozatok felől közelítünk a témához. Osztályfőnöki órákra tervezhető.
Kórusdramatizálás
Tanítványaink nem sok verset olvasnak – mintha nem születnének nekik szóló versek. A foglalkozás során néhány mai gyerekverssel játszunk, és megkeressük benne a hozzánk szóló gondolatokat. Közben „beszélni” is tanulunk. Irodalom óra kiegészítő anyagának ajánljuk, de osztályfőnöki órán is jó szolgálatot tehet.
Kinek ajánljuk? A pápai Munkácsy Mihály, Szent István Római Katolikus, Weöres Sándor és Tarczy Lajos Általános Iskola 2-8. évfolyamú diákcsoportjai számára
Résztvevők száma: Maximum 30 fős diákcsoportok.
A foglalkozások számát az intézmények tanulói létszáma alapján külön egyeztetjük.
Helyszín: az oktatási intézmények termei
Időtartam, tanítási órák száma: 2010. október-november-decemberben korosztályonként 20-20 foglalkozás.
Időtartama: 2 tanóra/foglalkozás
Választható időpont: H. Árvai Mária és Tegyi Tibor: csütörtökönként 10 órától (délelőtt v. délután)
Szakmai koordinátor: Baloghné Uracs Marianna
tudasszinter@jmkpapa.hu, 20/288-2191, 20/469-7744